ODWROTNA SYTUACJA

Odwrotnie sytuacja przedstawia się, gdy przyczyną ją­kania jest uszkodzenie centralnego systemu nerwowego. W tych przy­padkach idzie o odbudowanie (zbudowanie) programu artykulacyjnego wszystkimi dostępnymi środkami, przy udziale wszystkich możliwych analizatorów. Udział kontroli świadomości jest tu niezbędny.Oddzielny problem w klinice mowy stanowią możliwości poro­zumiewania: się słownego i ich rozwój u osób głuchych i niedosłyszących. Z metodologicznego punktu widzenia bardzo inspirujący był pogląd Len- neberga (1967), według którego zdolność uczenia się języka jest tak głę­boko zaprogramowana u człowieka, że nawet dzieci z poważnymi wro­dzonymi kalectwami (ślepota, głuchota) nie są pozbawione możliwości opanowania mowy. Przegląd teorii związanych z problematyką upośle­dzenia funkcji mowy u głuchych znajduje się w pracy Psychologia dziec­ka głuchego T. Gałkowskiego, I. Kunickiej-Kaiser, J. Smoleńskiej (1976).

Jeśli technika jest dla Ciebie pasją, hobby, lub po prostu zdrowym zainteresowaniem to bardzo dobrze trafiłeś. Mam na imię Wioletta, a ten blog to bardzo duża część mojego życia. Chciałabym, aby i dla Ciebie był to zakątek, w którym będziesz mógł się odprężyć i poczytać o ciekawych dla Ciebie rzeczach!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)